Moosakhani

آموزش نگهداری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی؛ از بوی بد آن خلاص شویم!

یکی از مواردی که به اشتباه بسیاری از افراد تصور می کنند این است که ماشین ظرفشویی به اندازه سایر وسایل خانه نیازی به تمیزکاری ندارد. چرا که مواد شوینده به همراه آب به طور دائم در فضای داخلی آن جریان داشته و مانع از کثیفی آن می شوند. به همین جهت از تمیز کردن ماشین ظرفشویی به صورت منظم غافل می شوند. آیا تا کنون برای شما هم پیش آمده که احساس کنید ماشین ظرفشوییتان بوی تخم مرغ یا ماهی فاسد شده می دهد؟ آیا شما هم زمانی که از این وسیله برای شستشوی ظروفتان استفاده می کنید بوی بدی از آن به مشام می رسد؟ اگر به دنبال راهی جهت رفع بوی بد ماشین ظرفشویی هستید، در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با روش نگهداری و تمیز کردن ماشین ظرفشویی آشنا شوید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟
  • رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین
  • نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و از بین بردن بوی بدن آن
  • نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی
  • نحوه تمیز کردن قفسه های ماشین ظرفشویی
  • نحوه تمیز کردن بیرون ماشین ظرفشویی
  • مهمترین نکاتی که هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی باید بدانید
  • جمع بندی

دلیل بوی بد ماشین ظرفشویی چیست؟

قبل از این که راهکارهای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی را به شما معرفی کنیم، بهتر است به بررسی این مسئله بپردازیم که دلیل ایجاد این بو چیست.

  • دلیل اصلی ایجاد بوی بد در ماشین ظرفشویی، وجود باقی مانده غذاهایی است که معمولاً فیلتر را احاطه کرده و اجازه عملکرد درست به دستگاه را نمی دهند.
  • مورد بعدی که باعث ایجاد بوی بد در این دستگاه می شود، بازگشتن آب فاضلاب به فضای داخلی دستگاه است. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که شیلنگ تخلیه دستگاه خم شده است و باعث می شود آب فاضلاب و کثیف مجددا وارد دستگاه شود.

رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین

در این روش از جوش شیرین به عنوان تمیزکننده ماشین ظرفشویی استفاده می شود. برای شستشو از این طریق، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که از قفسه پایینی را به طور کامل از دستگاه بیرون آورده و سپس مواد باقی مانده از غذاها را که باعث گرفتگی سوراخ ها شده است را تمیز کرده و پاک کنید.
  2. بعد از آن با استفاده از یک فنجان سرکه سفید، ماشین را راه اندازی کنید تا به صورت کامل فضای درونی آن شستشو داده شود. برای کاهش مصرف انرژی می توانید حالت خشک کن آن را غیر فعال نمایید. با انجام این کار، چربی های باقی مانده در فضای داخلی تا حد زیادی از بین می روند.
  3. بعد از این مرحله باید یک فنجان جوش شیرین را روی بخش پایینی و کیف ماشین ظرفشوی ریخته و آن را در حالت آبکشی کوتاه با درجه حرارت بالا مجددا راه اندازی کنید. بعد از اتمام این مرحله، در ظرفشویی را باز بگذارید تا فضای داخلی آن با هوا خشک شود. لازم به ذکر است که جوش شیرین باعث از بین رفتن بوی بد فضای داخلی دستگاه می شود.

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین ظرفشویی

فیلتر یکی از مهمترین بخش های هر ماشین ظرفشویی است که اگر به اندازه کافی تمیز نباشد، هیچ یک از ظروفی که درون ماشین قرار می دهید نیز تمیز نخواهند بود! بنابراین اگر علاقه ای ندارید که بعد از هر بار استفاده از ماشین باقی مانده لکه های کثیف را مشاهده کنید، باید هر هفته فیلتر را از ماشین جدا کرده و زیر آب گرم و روان آن را بشویید. برای تمیز کردن فیلتر از یک برس و یا مسواک استفاده کنید تا تمام ذره های باقی مانده های غذا را از آن جدا کرده و تمیز کنید. (در صورتی که نمی دانید در دستگاه شما فیلتر در کدام بخش قرار دارد، می توانید از دفترچه راهنما استفاده کنید.)

این کار را زمانی هم که قصد جرمگیری ماشین ظرفشویی دارید، باید انجام دهید. چرا که اگر با وجود فیلتر کثیف در دستگاه از بهترین جرمگیر استفاده کنید، نتیجه مطلوب نهایی را مشاهده نخواهید کرد.

نحوه تمیز کردن قفسه های ماشین ظرفشویی

اگر به صورت مداوم از این وسیله استفاده می کنید، پس حتما باید قفسه های آن را هم به صورت مرتب تمیز کنید. پاک کردن این بخش از دستگاه کار سختی نیست چرا که می توانید از طریق بخش ریلی که در دستگاه ها تعبیه شده است قفسه ها را جدا کرده و بیرون بیاورید. سپس با استفاده از یک تمیز کننده تمام قسمت ها را شسته و سپس با دستمال خشک کنید.

 

نحوه تمیز کردن بیرون ماشین ظرفشویی

اینکه از چه ماده ای به عنوان تمیزکننده ماشین ظرفشویی می توانید استفاده کنید به این بستگی دارد که جنس مواد و ساختاری که برای ساخت دستگاه استفاده شده است، از چه نوعی می باشد.

در صورتی که دستگاه شما در قسمت جلویی دارای تعدادی دکمه است، می توانید از یک مسواک و کمی مایع تمیز کننده و جرمگیر ماشین ظرفشویی جهت پاک کردن این بخش به صورت ماهیانه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از تمیز کننده و جرمگیر ماشین ظرفشویی به دلیل وجود بخش الکترونیکی در دستگاه، موجب خراب شدن این وسیله بعد از مدت کوتاهی می شود. (پس تصور نکنید که استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده، به معنای تمیزی بیشتر است.)

در صورتی که بدنه بیرونی دستگاه از جنس پلاستیک و یا فلز رنگ شده است، از یک مایع شوینده به همراه یک تکه پارچه و یا اسفنج نرم برای تمیز کردن این بخش استفاده کنید. بعد از انجام این کار، با استفاده از یک اسفنج نرم و آب، باقی مانده مواد شوینده را از روی بدنه دستگاه پاک کنید.

برای درب استیل ضد زنگ بهتر است از یک محصول تمیز کننده فلز ضد زنگ و پارچه میکرو فیبر استفاده شود. به خاطر داشته باشید که هر یک از مواد شوینده صنعتی، دارای دستورالعمل خاص خود هستند. بنابراین قبل از استفاده ابتدا نحوه دستورالعمل شان را مطالعه کرده و سپس از آنها استفاده نمایید.

 

مهمترین نکاتی که هنگام تمیز کردن ماشین ظرفشویی باید بدانید

  • فراموش نکنید که بعد از تمیز کردن فیلتر به درستی آن را در جایگاهش قرار دهید. چرا که راه اندازی ماشین بدون فیلتر موجب خراب شدن آن می شود.
  • یک برنامه دقیق برای پاک کردن ماشین داشته باشید. چرا که طولانی شدن بازه انجام این کار تنها موجب سختی کار خودتان می شود.
  • بعد از شستن فضای داخلی، برای آبکشی مرحله آخر حتما درجه حرارت آب را روی زیاد تنظیم کنید.
  • زمانی که ظروفتان را در دستگاه قرار می دهید، حتما باقی مانده های غذا را به طور کامل جمع کنید ولی آنها را آبکشی نکنید!

جمع بندی

برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی به می توان از مواد طبیعی خانگی مانند سرکه و جوش شیرین استفاده کرد. اما برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، می توان تمیزی ماشین ظرفشویی را با استفاده از جرمگیر و تمیزکننده مرغوب را همیشه به خاطر داشت.

هیچ داده ای یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Moosakhani