Moosakhani

نکات تمیز کردن ماشین ظرفشویی ؛ از چه نوع جرم گیری استفاده کنیم؟

در میان انواع وسایل خانگی، ماشین ظرفشویی به عنوان یکی از گران قیمت ترین وسیله ها محسوب می شود. بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، متوسط عمر مفید هر ماشین ظرفشویی چیزی حدود 10 سال است. که البته بسته به نوع برند و میزان استفاده شما از آن، این عدد می تواند بیشتر یا کمتر باشد. یکی از عواملی که در نحوه عملکرد دستگاه و طول عمر آن نقش به سزایی دارد، زمان و نحوه تمیز کردن آن است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم نکاتی که باید درباره تمیزکردن ماشین ظرفشویی بدانید را در اختیارتان قرار دهیم، تا تجربه بهتری هنگام استفاده از این دستگاه داشته باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • لوازم نظافت ماشین ظرفشویی
  • تمیز کردن ماشین ظرفشویی
  • نکاتی که قبل از تمیزکردن ماشین ظرفشویی باید بدانید
  • چه نوع جرمگیر و کی استفاده کنیم؟
  • چه نوع جرمگیری برای ماشین ظرفشویی بهتر است؟
  • نتیجه گیری

لوازم نظافت ماشین ظرفشویی

قبل از اینکه روش شست و شوی ماشین ظرفشویی را به شما آموزش دهیم، لیستی از لوازم شستشوی ماشین ظرفشویی را در اختیارتان قرار خواهیم داد:

  • اسفنج نرم
  • مسواک نرم
  • سرکه
  • جوش شیرین
  • محلول تمیز کننده موتور ماشین ظرفشویی
  • مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی

تمیزکردن ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی دارای بخش های مختلفی است که باید به صورت منظم تمیز شوند.در بسیاری از مقاله های آموزشی که در رابطه با شست و شوی ماشین ظرفشویی در اینترنت وجود دارد، فیلتر یکی از بخش هایی است که تاکید زیادی روی تمیز کردن آن وجود دارد. باقی مانده های غذا معمولا به فیلتر دستگاه می چسبند و مانع از عملکرد درست آن می شوند. بنابراین هر هفته فیلتر را از دستگاه خارج کرده و آن را با استفاده از یک مسواک نرم و مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی تمیز کنید. در صورتی که در بخش های مختلف فیلتر سوارخ مشاهده کردید، حتما آن را عوض کنید.

توجه: اگر روش خارج کردن فیلتر دستگاهتان را نمی دانید، می توانید از دفترچه راهنما استفاده کنید.

  • پاک کردن درز و در دستگاه یکی دیگر از مواردی است که باید به صورت هفتگی انجام شود. برای پاک کردن تمام درزهای دستگاه می توانید از مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی و یک اسفنج نرم استفاده کنید.
  • تمیزکردن ماشین ظرفشویی تنها محدود به فضای داخلی آن نمی شود. بنابراین از تمیز کردن فضای بیرونی، بدنه و درب دستگاه غافل نشوید. برای پاک کردن بدنه بیرونی، می توانید از تمیز کننده های چندمنظوره استفاده کنید به شرط آنکه بدانید با جنس دستگاه سازگاری داشته باشد.
  • قفسه های موجود در فضای داخلی دستگاه معمولا به شکل ریلی از دستگاه خارج می شوند. پس آنها را در بیاورید و با استفاده از یک مایع تمیز کننده آنها را شسته و تمیز کنید.
  • برای جرمگیری فضای داخلی، بعد از آن که به خوبی فضای داخلی را از باقی مانده غذاها پاک کردید، می توانید از یک مایع جرمگیر و یا مواد طبیعی مانند سرکه استفاده کنید. در این مرحله کافی است مقداری سرکه یا مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی را درون دستگاه ریخته و ماشین را در حالت آبکشی راه اندازی کنید. بعد از آن درب دستگاه را باز کنید تا با استفاده از هوا خشک شود.

توجه: همان طور که گفته شد، تمیز کننده های ماشین ظرفشویی تنوع زیادی دارند. استفاده از مواد طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین یک روش برای تمیز کردن دستگاه و استفاده از مواد شیمیایی مانند مایع تمیزکننده ماشین ظرفشویی فست دراپ روش دیگر است. برخی از افراد استفاده از مواد طبیعی را ترجیح می دهند در حالی مسلما این نوع مواد به اندازه مواد شیمیایی قدرت پاک کنندگی ندارند. از طرف دیگر برخی از مواد تمیز کننده موجود در بازار برای اینکه قدرت شویندگی را افزایش دهند، از مواد شیمیایی نامرغوبی استفاده می کنند که هم برای دستگاه و هم برای سلامت انسان ضرر دارد. بنابراین در صورتی که قصد استفاده از مواد شیمیایی را دارید، اطمینان حاصل کنید که از برند معتبری خرید کنید. مایع تمیزکننده ماشین ظرفشویی فست دراپ یکی از گزینه های موجود برای جرمگیری ماشین ظرفشویی است که در فرمولاسیون آن از موادی با کیفیت بالا استفاده شده است که علاوه بر قدرت پاک کنندگی بالا، برای سلامتی انسان نیز ضرری ندارد.

 

نکاتی که قبل از تمیزکردن ماشین ظرفشویی باید بدانید

برای استفاده از مایع تمیزکننده ماشین ظرفشویی باید دستگاه را به طور کامل از ظروف تخلیه کنید.برخلاف باور بسیاری از افراد، ماشین ظرفشویی یکی از وسیله هایی است که باید به صورت مداوم تمیز شده و جرمگیری شود. برخی از افراد تصور می کنند چون در فضای داخلی این دستگاه آب و مواد شوینده به صورت مداوم جریان دارد، نیازی به تمیز کردن مرتب و منظم آن نیست. در حالی که این تصور نه تنها کاملا اشتباه بوده بلکه برعکس آن صادق است! پس اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به صورت مداوم از این وسیله استفاده می کنید، هیچ وقت نباید تمیز کردن آن را پشت گوش بیندازید.

در صورتی که به صورت روزانه از این وسیله استفاده می کنید، باید خیلی بیشتر مراقب این دستگاه بوده و آن را تمیز نگهدارید. اولین نکته ای که باید همیشه به خاطر داشته باشید این است که ظروف را با حداقل میزان باقی مانده غذا در دستگاه قرار دهید. چرا که باقی مانده غذاها اولین مواردی هستند که نه تنها موجب کثیفی دستگاه و ایجاد بوی بد در فضای داخلی می شوند، بلکه باعث ایجاد اختلال در عملکرد فیلتر دستگاه می شود. بنابراین قبل از اینکه ظروف را در دستگاه قرار دهید به خوبی آنها را تمیز کنید ولی آبکشی نکنید. چرا که خیس کردن ظروف قبل از قرار دادنشان در دستگاه باعث ایجاد خط و خش روی ظروف شده و علاوه بر مصرف آب انرژی زیادی هدر می دهد.

بعد از هر باری که از دستگاه استفاده می کنید، درب آن را به طور کامل باز بگذارید تا با استفاده از هوای طبیعی فضای داخلی آن خشک شود. حتی اگر این دستگاه دارای سیستم خشک کن داخلی بود، باز هم شما باید از هوای طبیعی برای خشک کردن دستگاه استفاده کنید.

در انتخاب ماده شوینده ظروف دقت کنید. در حال حاضر انواع مواد شوینده به شکل پودر، ژل و قرص ماشین ظرفشویی به فروش می رسند که هر یک دارای مزایا و معایب منحصر به خود هستند. برخی از این مواد شوینده به صورت چند کاره عمل می کنند. یعنی در ساختار خود دارای نمک و مایع جلادهنده نیز هستند که به عملکرد بهتر دستگاه کمک شایانی می کند. چرا که از ایجاد رسوب و باقی ماندن باکتری ها در فضای داخلی دستگاه جلوگیری کرده و تمیز کردن دستگاه را ساده می کند.

چه نوع جرمگیر و کی استفاده کنیم؟

همان طور که حتما می دانید، ماشین ظرفشویی از بخش های متنوعی تشکیل شده است. مجاری آب پاشی دستگاه و محلی که آب برای مدتی در آن باقی می ماند، از جمله بخش هایی است که اگر به درستی تمیز و جرمگیری نشوند، می توانند عملکرد مناسب وسیله را تا حد زیادی دچار اختلال کنند. چرا که این دو بخش دارای سنسورهای مختلفی هستند که با رسوب مواد و جرم های مختلف در آنها، موجب خراب شدن سنسورها و در نتیجه افت کیفیت و گاها خراب شدن دستگاه می شود. به همین جهت شما باید با خرید مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی به صورت مرتب به خوبی این وسیله را تمیز کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف حتما نحوه استفاده از جرمگیر ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.

چه نوع جرمگیری برای ماشین ظرفشویی بهتر است؟

زمانی که برای خرید جرمگیر ماشین ظرفشویی به بازار می روید، با مدل های متنوعی رو به رو می شوید که انتخاب نهایی را برای شما مشکل می سازد. با این وجود، اگر به برخی نکات ساده توجه داشته باشید، به راحتی می توانید یک انتخاب مطمئن داشته باشید. به طور کلی جرمگیرهایی که برای ماشین ظرفشویی استفاده می شود را می توان در دو دسته صنعتی و خانگی قرار داد که هر یک دارای مزایا و معایب منحصر به خود هستند.

شوینده های صنعتی جهت جرمگیری ماشین ظرفشویی

به نظر بسیاری از افراد، شوینده های صنعتی بهترین محصولات برای جرمگیر ماشین ظرفشویی هستند، چرا که در ترکیب و فرمول ساخت آنها تمام مواردی که برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی باید وجود داشته باشد، در نظر گرفته شده است. در حالی که برخی دیگر معتقد هستند که استفاده از این نوع مواد جهت تمیز کردن ماشین ظرفشویی می تواند در دراز مدت به این دستگاه آسیب جدی وارد کند. چرا که به دلیل ماهیت شیمیایی این نوع مواد، احتمال اینکه پیچ و مهره دستگاه از حالت آکبند خارج شوند، وجود دارد.

اما پیشنهادی که ما به شما می دهیم این است که هنگام خرید جرمگیر ماشین ظرفشویی ، از محصولی استفاده نمایید که تمامی موارد، شامل از بین بردن جرم و جلوگیری از آسیب رسانی به دستگاه را مد نظر داشته باشد. شما می توانید با خرید مایع جرمگیر فست دراپ ، جرمگیری ماشین ظرفشویی را بدون هیچ آسیبی به دستگاه به بهترین شکل انجام دهید. البته باید بگوییم که بهتر است همیشه از یک نوع جرمگیر استفاده نمایید. چرا که استفاده از برندهای مختلف موجب تیره شدن استیل داخلی دستگاه می شود که بعضا غیر قابل جبران است.

 

جرمگیری ماشین ظرفشویی با استفاده از شوینده های خانگی

استفاده از شوینده های خانگی از دیرباز تا کنون یکی از انتخاب ها جهت جرمگیری برای ماشین ظرفشویی بوده است. استفاده از ترکیبات مختلفی مانند سرکه سفید، آبلیمو و نمک و … جهت از بین بردن جرم های ماشین ظرفشویی استفاده می شده و می شود. البته بر اساس مطالعاتی که انجام شده است، استفاده از این ترکیب های طبیعی نقش موثری در از بین بردن بوی بد داخل دستگاه دارند، تا اینکه منجر به از بین بردن رسوب و جرم موجود در دستگاه شوند.

نتیجه گیری

برای تمیزکردن ماشین ظرفشویی باید لوازم نظافت ماشین ظرفشویی مانند مایع جرمگیر ماشین ظرفشویی، محلول تمیز کننده موتور ماشین ظرفشویی و … را خریداری کنید. سپس طی یک برنامه زمانی منظم، از این مواد شوینده برای شست و شوی ماشین ظرفشویی استفاده کنید. استفاده از مایع جرمگیر در فواصل زمانی مشخص الزامی است. چرا که تمیز نگهداشتن این وسیله خانگی به معنای افزایش طول عمر و همچنین عملکرد درست دستگاه است.

هیچ داده ای یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Moosakhani